[E-rundbrief] Info 303 - Cultural diversity - UNESCO-convention
Matthias Reichl
mareichl at ping.at
So Okt 30 11:55:00 CET 2005
E-Rundbrief - Info 303: UNESCO: General Conference adopts Convention on
the protection and promotion of the diversity of cultural expressions.
(Press-release, 20.10.2005). UNESCO beschließt Konvention über
»Kulturvielfalt«. »Gegengift gegen kulturelle Globalisierung« /
Torpedierungsversuche der USA wurden abgewiesen ("Neues Deutschland",
21.10.05).
Bad Ischl, 30.10.2005
Begegnungszentrum für aktive Gewaltlosigkeit
www.begegnungszentrum.at
===========================================================
UNESCO, 20 10 2005
General Conference adopts Convention on the protection and promotion of the
diversity of cultural expressions. (Text of the press-release see below!)
--------------------------------------------------------------
"Neues Deutschland", 21.10.05
UNESCO beschließt Konvention über »Kulturvielfalt«
»Gegengift gegen kulturelle Globalisierung« / Torpedierungsversuche der USA
wurden abgewiesen
Von Ralf Klingsieck, Paris
Auf der Tagesordnung der 33. Generalversammlung der UN-Organisation für
Bildung, Wissenschaft und Kultur (UNESCO) in Paris stand am Donnerstag die
Konvention »über den Schutz und die Förderung der kulturellen Vielfalt«.
Bereits auf einer abschließenden Kommissionssitzung am Montag hatten sich
Vertreter von 151 der 191 Mitgliedstaaten für den Text ausgesprochen.
Zurückgewiesen wurde in der das Ansinnen der USA, die versucht hatten, die
Abstimmung über die Konvention zu verschieben und sie durch 27
Abänderungsanträge ihres Inhalts zu berauben. Auf Seiten der USA stand nur
noch Israel, während sich frühere Verbündete in dieser Frage wie Australien
und der Pazifik-Inselstaat Kiribati der Stimme enthielten und andere der
Abstimmung fernblieben.
Die Konvention tritt in Kraft, sobald sie durch mindestens 30
Mitgliedstaaten ratifiziert wurde. Als völkerrechlich verbindliches
Dokument kann sie den UNESCO-Mitgliedern künftig helfen, ihre Kulturpolitik
zu verteidigen, wenn es bei Verhandlungen im Rahmen der
Welthandelsorganisation (WTO) beispielsweise um den »Abbau von
Handelshindernissen« oder die »Liberalisierung« beispielsweise der
nationalen Film-, Rundfunk- oder Fernsehmärkte geht.
In der aus 30 Artikeln bestehenden Konvention wird die »spezifische Natur
kultureller Aktivitäten, Güter und Leistungen« betont und die
Entschlossenheit der Unterzeichner bekundet, »die gegenwärtige
Vereinheitlichung« in der Kultur zu bremsen. Kulturelle Vielfalt sei ein
»wichtiger Faktor für Pluralismus und Demokratie« sowie für die »Identität
von Gesellschaften und Individuen«. Wegen ihres symbolischen und
identitätsstiftenden Werts könne man kulturelle Güter nicht ausschließlich
nach kommerziellen Kriterien behandeln. Entsprechend seien finan-zielle
Subventionen aus öffentlichen Kassen und nationale Quoten-Vorschriften
beispielsweise für Musikprogramme im Rundfunk oder Filme im Fernsehen
legitime Mittel staatlicher Kulturförderung.
Der Kompromisscharakter des Dokuments kommt darin zum Ausdruck, dass die
Konvention keine echten Sanktionen bei Verstößen vorsieht und dass ein
geplanter Fonds zur Unterstützung der kulturellen Eigenständikeit von
Entwicklungsländern allein auf freiwillige Zuwendungen der Staaten
angewiesen ist.
Die USA konnten in ihrem Feldzug gegen die Konvention nicht einmal mehr auf
ihre sonst so verlässlichen Verbündeten in London bauen. Der britische
Diplomat Timothy Craddock erklärte für die Europäische Union, deren
Präsidentschaft sein Land gegenwärtig ausübt, die Konvention sei ein
»kohärenter, ausgeglichener und klarer Text«.
Die Vereinigten Staaten, die erst vor reichlich zwei Jahren in die UNESCO
zurückgekehrt sind, nachdem sie vor zwei Jahrzehnten aus Protest gegen eine
Konvention über Informationsfreiheit ausgetreten waren, verhielten sich
zunächst zustimmend zur Idee einer Konvention über kulturelle Vielfalt.
Doch machten sie nie einen Hehl daraus, dass sie diese ? wie schon die
Umweltbeschlüsse von Kyoto ? selbst nicht ratifizieren würden. Je weiter
die Vorbereitungen des Textes voranschritten, desto heftiger wurde ihr
Widerstand. Dass vor allem Frankreich, unterstützt durch Kanada, auf die
»Exception culturelle« pochte und damit nach und nach auch die zunächst
skeptischen Staaten Europas auf seine Seite zog, alarmierte die
USA-Regierung. Sie ließ ihre Diplomaten argumentieren, es handele sich hier
um »Protektionismus mit antiamerikanischer Stoßrichtung«. Die
USA-Botschafterin bei der UNESCO erklärte, die Konvention beschwöre die
»Gefahr einer Beeinträchtigung der Meinungsfreiheit« herauf. Dem halten
Kritiker entgegen, dass beispielsweise 85 Prozent aller Kinotickets in der
Welt auf Hollywood-Streifen entfallen.
Noch vor kurzem behauptete USA-Außenministerin Condoleezza Rice in einem
Brief an alle Mitgliedstaaten der UNESCO, die Konvention könne zur
»Verletzung der Menschenrechte« und zur »Unterdrückung von Minderheiten
unter dem Deckmantel eine staatlichen Politik zur Förderung kultureller
Eigenständigkeit« beitragen.
Die Kampagne der USA hatte nach Überzeugung der Zeitung »Le Monde« wohl
eher eine gegenteilige Wirkung und hat »auch noch die letzten Schwankenden
gegen sich aufgebracht«. Worum es bei der Konvention eigentlich geht,
brachte Mauretaniens UNESCO-Vertreter zum Ausdruck, als er erklärte, der
Text sei »ein Gegengift gegen die Globalisierung«.
UNESCO, 20 10 2005
General Conference adopts Convention on the protection and promotion of the
diversity of cultural expressions
20-10-2005 7:00 pm The General Conference of UNESCO, meeting in Paris from
October 3 to October 21, today approved (148 votes for, two against, four
abstentions) the Convention on the protection and promotion of the
diversity of cultural expressions(1), an international normative instrument
that will enter into force three months after its ratification by 30
States.tissage_164.jpg The result of a long process of maturation and two
years of intense negotiations, punctuated by numerous meetings of
independent and then governmental experts, this text which takes the form
of an international normative instrument, reinforces the idea already
included in the UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity (2),
unanimously adopted in 2001, that cultural diversity must be considered as
a "common heritage of humanity", and its "defence as an ethical imperative,
inseparable from respect for human dignity." In 2003, Member States
requested the Organization to pursue its normative action to defend human
creativity, a vital component of the Declaration, as explained in Articles
eight and eleven.
The Convention seeks to reaffirm the links between culture, development and
dialogue and to create an innovative platform for international cultural
cooperation; to this end, it reaffirms the sovereign right of States to
elaborate cultural policies with a view "to protect and promote the
diversity of cultural expressions" and "to create the conditions for
cultures to clourish and to freely interact in a mutually beneficial
manner" (Article 1).
At the same time, a series of Guiding Principles (Article 2) guarantees
that all measures aimed at protecting and promoting the diversity of
cultural expressions does not hinder respect for human rights and
fundamental freedoms "such as freedom of expression, information and
communication, as well as the ability of individuals to choose (them)
". As
well, the "Principle of openness and balance" ensures that when States
adopt measures in favour of the diversity of cultural expressions "they
should seek to promote, in an appropriate manner, openness to other
cultures of the world".
The rights and obligations of Parties (Articles 5 to 11) include a series
of policies and measures aimed at protecting and promoting the diversity of
cultural expressions, approaching creativity and all it implies in the
context of globalization, where diverse expressions are circulated and made
accessible to all via cultural goods and services.
Thus, Parties, recognizing the fundamental role of civil society, will seek
to create an environment that encourages individuals and social groups "to
create, produce, disseminate, distribute and have access to their own
cultural expressions, paying due attention to the special circumstances and
needs of women as well as various social groups, including persons
belonging to minorities and indigenous peoples", and "to recognize the
important contribution of artists, others involved in the creative process,
cultural communities, and organizations that support their work, and their
central role in nurturing the diversity of cultural expressions."
It should be stressed that international promotion and cooperation,
especially in the case of developing countries, is at the heart of the
Convention (Articles 12 to 19). To this effect, the creation of an
International Fund for Cultural Diversity, has been provided for (Article
18). Resources for this Fund will come from voluntary contributions from
Parties, funds allocated by UNESCO's General Conference, diverse
contributions, gifts or bequests, interest due on resources of the Fund,
funds raised through collections and receipts from events organized for the
benefit of the Fund, or any other resources authorized by the Fund's
regulations.
The concern to ensure coherence between the Convention and other existing
international instruments guided States to include a clause (Article 20)
aimed at ensuring a relationship of "mutual supportiveness, complementarity
and non-subordination" between these instruments. At the same time,
"nothing in the present Convention shall be interpreted as modifying rights
and obligations of the Parties under any other treaties to which they are
parties."
The Convention establishes a series of follow-up mechanisms aimed at
ensuring efficient implementation of the new instrument. Among these, a non
binding mechanism for the settlement of disputes allows, within a strictly
cultural perspective, possible divergences of views on the interpretation
or application of certain rules or principles relatives to the Convention
(Article 25) to be dealt with. This mechanism encourages, first and
foremost, negotiation, then recourse to good offices or mediation. If no
settlement is achieved, a Party may have recourse to conciliation. The
Convention does not include any mechanism for sanctions.
Finally, it should be recalled that UNESCO's Constitution provides a
mandate to both respect the "fruitful diversity of (
) cultures" and to
"promote the free flow of ideas by word and image", principles that are
reaffirmed in the Preamble to the Convention. The Organization, which
celebrates its 60th anniversary next month, has spared no effort to fulfill
this double mission. With this Convention, it completes its normative
action aimed at defending cultural diversity in all of its manifestations,
and most especially the two pillars of culture: heritage and contemporary
creativity (3).
(1) Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit
Import, Export and Transfer of Cultural Property 1970;
(2) Convention concerning the Protection of the World Cultural and
Natural Heritage 1972;
(3) Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage
- 2003
http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=30298&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
(Preliminary) Text of the convention (to be reviewed and approved):
http://www.unesco.org/culture/culturaldiversity/convention_en.pdf
Matthias Reichl, Pressesprecher/ press speaker,
Begegnungszentrum fuer aktive Gewaltlosigkeit
Center for Encounter and active Non-Violence
Wolfgangerstr. 26, A-4820 Bad Ischl, Austria,
fon: +43 6132 24590, Informationen/ informations,
Impressum in: http://www.begegnungszentrum.at
Spenden-Konto Nr. 0600-970305 (Blz. 20314) Sparkasse Bad Ischl,
Geschäftsstelle Pfandl
IBAN: AT922031400600970305 BIC: SKBIAT21XXX
Mehr Informationen über die Mailingliste E-rundbrief